Máte-li zájem o školení PPAP - proces schvalování dílů do sériové výroby, klikněte na tento odkaz:
https://www.prokvalitu.cz/detail/ppap-proces-schvalovani-dilu-do-seriove-vyroby-9/?form=1

Zde je "ochutnávka" školení - jak může téma vypadat ve Vaší firmě - příběh inspirovaný reálným otevřeným kurzem.
Naše firma začíná dodávat do automobilového průmyslu a to nám přináší spoustu novinek. Jsem zástupce vedoucího oddělení kvality a budu mít na starosti vzorkování dílů. Proto jsem se přihlásil na otevřený kurz PPAP. Zákazníci z automotive mají spoustu požadavků a zatím se v nich příliš neorientujeme. Doufám, že se dozvím, co a jak dělat správně při předkládání PPAP zákazníkům.“
Na školení se přihlásilo 15 zájemců z různých firem z celé České republiky. Místo konání je zvoleno strategicky na pomezí Moravy a Čech. Půl hodiny předem již probíhá prezentace účastníků, takže můžeme začít přesně podle plánu v 9 hodin.
„Seznámení s ostatními účastníky mi přineslo první překvapení. Hned vedle mě sedí zástupce našeho zákazníka. Tak to bude zajímavé se dozvědět, zda všechny jeho požadavky na nás jsou opodstatněné. Každopádně to bude zajímavé.“
Úvodní seznámení ukazuje, že na školení jsou většinou posluchači, kteří ve své praxi s problematikou PPAP teprve začínají. Jsou zde zástupci zákaznické i dodavatelské kvality. Firmy, které zastupují, jsou z různých oborů, např. vstřikování plastů, realizace povrchových úprav, svařování, výroba elektrických kabelů nebo montáž sedaček do automobilů.
„Netušil jsem, pro jaké veškeré situace je potřeba předkládat zákazníkovi dokumentaci k PPAP. Nicméně každá z nich dává smysl. Lektor všechny situace ilustroval na příkladech. Začínám se v problematice trochu více orientovat.
Následuje občerstvení, na výběr jsou šunkové a sýrové chlebíčky, tvarohové šátečky, banány, pomeranče, jablka, kiwi, mandarinky a hroznové víno. K pití je káva, bohatý výběr z čajů a perlivá i neperlivá voda. Účastníci začínají diskutovat mezi sebou a díky tomu je napadají další otázky k probíranému tématu. Po přestávce na občerstvení pokračuje kurz druhým blokem.
„Teď už chápu podstatu významné výrobní dávky. Mělo by být v našem zájmu, aby vše probíhalo tak, jak bude potom v sériové produkci. Musím ale sdělit našemu obchodnímu oddělení, aby zahrnulo správné množství vyrobených kusů během významné výrobní dávky do cenové kalkulace. Taky jsem se seznámil s tím, co je to IMDS. Budeme muset zaškolit někoho, kdo bude tuto databázi spravovat.“
Oběd je naplánován na půl jedné a je potřeba se přesunout do místní restaurace.
„Oběd mohl být lepší, ale vynahradí to zdejší občerstvení, které je neustále doplňováno. PPAP má prý 18 bodů a my jsme teprve u trojky. To jsem zvědav, jak to chce lektor všechno stihnout.“
Další blok pokračuje vysvětlením jednotlivých bodů PPAP. Každý bod je doplněn praktickým příkladem tak, aby bylo školení co nejvíce interaktivní. Je důležité, aby si posluchači vyzkoušeli podstatné věci prakticky. Padá spousta dotazů k jednotlivým tématům.
„Čekal jsem, že školení bude spíše teoretické, ale příjemně mě překvapilo, že zde děláme spoustu praktických příkladů. Dokonce jsem se dozvěděl, že zákazníkovi nemusíme posílat celou analýzu FMEA, protože je to naše know-how. Kolega od našeho zákazníka vedle mě se sice netvářil moc spokojeně, ale určitě si budeme naše duševní vlastnictví hlídat. Já i ostatní máme mnoho dotazů. Lektor na všechny ochotně odpovídá. A když jsme narazili na téma způsobilosti procesů, překvapilo mě, kolik lidí má problém s jednoduchými počty z hlavy. Myslím, že ty dodávky do automobilového průmyslu nějak zvládneme, dělají tam stejní lidi, jako jsme my.“
„V posledním bloku mě nejvíce zaujalo, jak správně vyplnit krycí list – PSW. Kolega od zákazníka si dělal spoustu poznámek. Evidentně některé věci nedělali dlouhodobě správně nebo je správně nepochopili. Většina informací v krycím listu souvisí s jednotlivými body PPAP. Školení mohlo být možná i dvoudenní, dala by se diskutovat spousta věcí a detailněji probrat i jednotlivé body. Ale jinak jsem velmi spokojen. Pro mě došlo k vysvětlení mnoha nových informací, přínosné bylo také prodiskutování tématu s ostatními účastníky. Získal jsem nové zkušenosti, lektor měl skvělý, srozumitelný projev a vysvětil snad každou naši otázku. Ještě jsem ho požádal o zaslání informací k úplně jinému tématu, i když nemyslím, že by se ozval.“

„Lektor mi zaslal všechny potřebné informace, o které jsem jej žádal. Obdivuji, že se ozval a mnohokrát mu děkuji za užitečné odkazy i informace. Těším se na případné setkání u jiných školení.“