26.6.2024: V březnu 2024 vyšlo nové vydání příručky APQP od sdružení AIAG. Příručka po 16 letech doznala několika změn, které z velké části reagují na to, co se již v praxi buď na základě specifických požadavků zákazníků (CSR) anebo konkurečního přístupu VDA realizuje. V novém vydání příručky je taktéž patrný rukopis koncernu Stellantis, který je od svého vzniku v roce 2021 součástí AIAG. Z příručky se osamostatnilo téma plánu kontroly a řízení, které má od března 2024 nově svou vlastní příručku. Téma APQP zatím nemá české vydání příručky, k dispozici je tak aktuálně pouze originál (anglická verze). Přesto se můžeme ve zkratce podívat na některé stěžejní body, které v nové příručce můžete najít. Jelikož se jedná o rozsáhlé téma, nejedná se níže o kompletní výčet změn.

Přehled některých stěžejních bodů/změn nové příručky APQP:
1) Rozšíření základní definice plánování kvality produktu o "splnění všech výkonnostních a kvalitativních požadavků".
2) Nově všechny checklisty a formuláře z příručky MUSÍ BÝT vzaty v úvahu (doposud to byly jen příklady a doporučení v přílohách).
3) Vydání nových checklistů pro různé oblasti působnosti (APQP Risk Factors Checklist, Change Management Checklist, Sourcing Checklist) a doplnění stávajících o nové body.
4) Nová příloha věnující se managementu kontrolních bodů (tzv. Gated Management) včetně nových formulářů (nebylo součástí původní příručky).
5) Úzké provázání každé fáze APQP s přístupem Lessons Learned a Best Practices.
6) Upřesnění, že proces plánování kvality produktu může být aplikován i na konkrétní výrobní zařízení či dokonce na specifický proces.
7) Musí být použita metodika identifikace rizikových faktorů na začátku a v průběhu projektu.
8) Důraz na včasnou komunikaci nejen s dodavateli, ale také nutnost komunikace se zákazníkem a zainteresovanými stranami.
9) Doporučení provedení sebehodnocení znalostí Core Tools (možno online formou zdarma).
10) Nově popsány požadavky na sourcing a nutnost posouzení vhodnosti dodavatelů.
11) Přidání témat plánování kapacit, implementace managementu změn, metrik programu APQP, plánu zmírňování rizik do výstupů fáze 1.
12) Termín "management" přejmenován na termín "leadership".
13) Upřesnění povinnosti použití process flow chartu, FMEA procesu.
14) Úprava definice PPAP (nově tak není v souladu s doposud nezměněnou příručkou PPAP).
15) Doplnění informace, že hodnocení balení musí být provedeno i pro náhradní balení.
16) Upřesnění, že plánování kvality by mělo být implementováno pro jakoukoliv změnu.
17) Zavedení přístupu First Time Quality do procesu APQP.
18) Rozdělení Mistake-Proofing a Error-Proofing (ochrana proti chybám / ochrana proti omylům).
19) Zmínění OEE jako analytického nástroje pro ověření celkové efektivnosti zařízení.

Výše uvedený výklad je pouze přehled některých důležitých bodů. Pokud máte zájem, seznamte se podrobněji s těmito změnami.
V případě zájmu o více informací mě můžete kontaktovat na e-mailu michal.bohus@prokvalitu.cz.

Poznámka: Tento výklad výše uvedených bodů vznikl na základě osobních zkušeností autora, jeho důkladným studiem nové i předchozí příručky, či osobními konzultacemi autora s jeho kolegy v oboru. Jedná se tedy o jeho autorský přehled. Pokud se s výše uvedeným seznamem setkáte pod hlavičkou jiného autora bez uvedení tohoto zdroje, došlo k porušení autorského zákona. V takovém případě budu vděčný, když mě o takové situaci budete informovat.